مجلس اختیاراتی برای ایجاد ظرفیت برای ثبت‌نام مجدد سهام عدالت ندارد

به گزارش پایگاه خبری بورس عدالت(bourseedalat.ir)، رئیس فراکسیون کارگری مجلس گفت: ایجاد ظرفیت برای ثبت‌نام مجدد سهام عدالت از اختیارات مجلس نیست، چرا که این طرح پیش از این به وزارت اقتصاد و شورای مربوطه تفویض شده است.

به گزارش اقتصادنیوز علیرضا محجوب رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد سهام عدالتی که به کارگران تعلق می‌گیرد، اظهار کرد: سود سهام عدالت مرحله تکمیلی شامل حال کارگران فصلی و ساختمانی می‌شود؛ اما بخش زیادی از دهک‌های ضعیف کارگری تاکنون از سهام عدالت بهره‌ای نبرده اند.

محجوب ادامه داد: کارگران یکی از محروم‌ترین قشر جامعه محسوب می‌شوند، اما بخشی از این گروه از سهام عدالت نصیبی نبرده‌اند؛ بنابراین دولت باید برای حفظ عدالت توجه خود را به این بخش افزایش دهد.

وی با تأکید بر اینکه دولت باید برای دهک‌های پایین جامعه امتیاز ویژه‌ای در بهره‌مندی از سهام عدالت در نظر بگیرد، تصریح کرد: سال‌های زیادی از آغاز توزیع سهام عدالت می‌گذرد، اما دولت تاکنون نتوانسته چارچوبی برای نام‌نویسی مجدد قشر ضعیف و نیازمند ایجاد کند؛ بنابراین برای ساماندهی این مزیت دولتی باید همتی در بازبینی ساختار آن به کار گرفته شود.

محجوب اضافه کرد: مقادیر زیادی از سهام وجود دارد که تاکنون واگذار نشده است و با افزون آن سهام ظرفیت بیشتری برای نام نویسی مجدد افراد به وجود می‌آید.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس ادامه داد: ظرفیت به خواب رفته سهام واگذار شده به قدری است که با جریان افتادن آنها، تمام اعضای جامعه می‌توانند از این مزیت دولتی بهره‌مند شوند.

محجوب تصریح کرد: ایجاد ظرفیت برای ثبت‌نام مجدد سهام عدالت از اختیارات مجلس نیست، چرا که این طرح پیش از این به وزارت اقتصاد و شورای مربوطه تفویض شده است.

وی معتقد است: مسئولان مربوطه معتقدند پس از ساماندهی دوره در حال اجرای سوددهی به مابقی افراد و جاماندگان رسیدگی می‌کنند در حالی که رسیدگی به این موضوع امر دشواری نیست و با گذر چند سال هنوز اقدامی برای نام نویسی مجدد انجام نشده است.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس با اشاره به اینکه بخشی از بازنشستگان تأمین اجتماعی از سهام عدالت برخوردار هستند، تصریح کرد: به مسئولان مربوطه پیشنهاد می‌کنم در وحله نخست ساماندهی ساختار سهام عدالت، به تکمیل کارگردان و بازنشستگان تأمین اجتماعی بپردازند.

محجوب بیان کرد: افرادی که پس از بسته شدن سامانه ثبت نام سهام عدالت، بازنشسته شدند از هیچ سهمی برخوردار نشدند و به عبارت دیگر در حق این افراد اجحاف شده است.

وی ادامه داد: عده کمی از کارگران ساختمانی سهام عدالت دریافت کرده اند در حالی که همیشه این قشر از ضعیف‌ترین بخش جامعه محسوب می‌شوند.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: دربرگیری سهام عدالت درخصوص کارگران طوری است که کارگران کارخانه‌ها هیچ‌گونه سهمی از این مزیت دولتی دریافت نکرده‌اند.

وی افزود: تمام کارگران با بدترین وضعیت شغلی روبه‌رو هستند، اما فارغ از دیدگاه کلی و شرایط کاری آنان، کارگران قراردادی و پیمانی شرایط اسفبارتری دارند، چرا که این افراد افزون بر درآمد ضعیف خود از هیچ امنیت شغلی برخوردار نیستند.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: کشاورزان و بخشی از افراد محروم تشکیل دهنده جامعه از لیست این سهام جا مانده‌اند، درحالی که بسیاری از مدیران عالی رتبه و کارمندان دولتی این سهام را دارا هستند.

وی بیان کرد: پوشش بخش‌های جا مانده و پرداخت مبالغی به این افراد هزینه زیادی را مطالبه نمی‌کند و با کمی همت مسئولان مربوطه، این طرح به طور کامل اجرا می‌شود.

محجوب گفت: برای ساماندهی این موضوع، مسائل مذکور را با رئیس سازمان خصوصی سازی و وزیر پیشین امور اقتصاد و دارایی مورد بحث قرار دادم و رسیدگی به این بخش به سال بعد موکول شد.


پرداخت سود سهام عدالت متاخرین در یک مرحله

به گزارش پایگاه خبری بورس عدالت(bourseedalat.ir)، واریز سود سهام عدالت عملکرد سال مالی ۱۳۹۵ مشمولانی که با تاخیر شماره شبا داده‌اند، آغاز شده و سود این دسته در یک مرحله پرداخت می‌شود.

واریز سود سهام عدالت عملکرد سال مالی ۱۳۹۵ مشمولانی که با تاخیر شماره شبا داده‌اند، آغاز شده و سود این دسته در یک مرحله پرداخت می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، طی ماه‌های گذشته سازمان خصوصی‌سازی شروع کرد سود سهام عدالت مربوط به عملکرد سال مالی ۱۳۹۵ را بپردازد اما تعدادی از مشمولان سهام عدالت شماره شبای بانکی خود را به سامانه سهام عدالت اعلام نکرده بودند و این موضوع باعث شد که سود سهام این دسته تا کنون واریز نشود.

اما تعدادی از این عده به‌تازگی شماره شبای بانکی خود را در سیستم وارد کردند و شماره حساب آنها راستی‌آزمایی شده است. این مشمولان که با تاخیر شماره شبای حساب بانکی خود را با موفقیت به سامانه اعلام کرده‌اند در ۲۱ بانک به‌صورت تدریجی در فاز جدید پرداخت سود آنها آغاز شده که بر این اساس سود سهام عدالت عملکرد سال مالی ۱۳۹۵ آنها به صورت یک‌جا به حسابشان واریز و تسویه حساب خواهد شد.

بر این اساس آن دسته از مشمولانی که طی دو ماهه انتهایی سال ۱۳۹۶ یا در اوایل سال ۱۳۹۷ شماره شبای بانکی خود را به سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده‌اند و اکنون تایید شماره شبا مربوط در سامانه سهام عدالت قابل رویت است، به تدریج سود خود را دریافت خواهند کرد.

آن دسته از مشمولانی که شبا بانکی خود را با تاخیر به سامانه سهام عدالت اعلام کرده و هنوز اقدامات راستی‌آزمایی و کنترل شبا بانکی آنان از سوی بانک‌های عامل ذی‌ربط در دست اقدام است، پس از این مرحله و متعاقب تایید شبا آنان طی ماه‌های بعد واریز سود به حساب آنان انجام خواهد شد.

 

منبع: ایسنا


جزئیات پرداخت سود سهام عدالت به شهروندانی که در آخرین لحظات مدارک خود را تکمیل کردند

به گزارش پایگاه خبری بورس عدالت(bourseedalat.ir)، ‌واریز سود سهام عدالت عملکرد سال مالی ۱۳۹۵ مشمولانی که با تاخیر شماره شبا داده‌اند، آغاز شده و سود این دسته در یک مرحله پرداخت می‌شود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، طی ماه های گذشته سازمان خصوصی سازی شروع کرد سود سهام عدالت مربوط به عملکرد سال مالی ۱۳۹۵ را بپردازد اما تعدادی از مشمولان سهام عدالت شماره شبای بانکی خود را به سامانه سهام عدالت اعلام نکرده بودند و این موضوع باعث شد که سود سهام این دسته تا کنون واریز نشود.

اما تعدادی از این عده به تازگی شماره شبای بانکی خود را در سیستم وارد کردند و شماره حساب آنها راستی آزمایی شده است. این مشمولان که با تاخیر شماره شبای حساب بانکی خود را با موفقیت به سامانه اعلام کرده اند در ۲۱ بانک به صورت تدریجی در فاز جدید پرداخت سود آنها آغاز شده که بر این اساس سود سهام عدالت عملکرد سال مالی ۱۳۹۵ آنها به صورت یکجا به حسابشان واریز و تسویه حساب خواهد شد.

بر این اساس آن دسته از مشمولانی که طی دو ماهه انتهایی سال ۱۳۹۶ یا در اوایل سال ۱۳۹۷ شماره شبای بانکی خود را به سازمان خصوصی سازی اعلام کرده اند و اکنون تایید شماره شبا مربوط در سامانه سهام عدالت قابل رویت است، به تدریج سود خود را دریافت خواهند کرد.

آن دسته از مشمولانی که شبا بانکی خود را با تاخیر به سامانه سهام عدالت اعلام کرده و هنوز اقدامات راستی آزمایی و کنترل شبا بانکی آنان از سوی بانک‌های عامل ذیربط در دست اقدام است، پس از این مرحله و متعاقب تایید شبا آنان طی ماه های بعد واریز سود به حساب آنان انجام خواهد شد.


پرونده سود سهام عدالت در سال مالی 95 بسته شد

به گزارش پایگاه خبری بورس عدالت(bourseedalat.ir)، پرونده توزیع سود سهام عدالت برای سال مالی 1395 با پرداخت بالغ بر 3 هزار میلیارد تومان سود بین 35.5 میلیون نفر مشمولان این طرح بسته شد.

به گزارش ایرنا، مرحله نهایی ساماندهی سهام عدالت از اواخر اسفند ماه 95 با رونمایی از سامانه آن آغاز شد تا مشمولان با ورود به این سامانه ضمن آگاهی از صورت حساب وضعیت خود، شماره شبای بانکی برای دریافت سود مربوط به عملکرد سال 95 شرکت ها را ارایه کنند و در صورت تمایل باقیمانده سهم خود را بپردازند که در صورت آزادسازی سهام، صاحب یک میلیون تومان سهم شوند.

در نهایت پس از حدود 10 ماه از آغاز اجرای این طرح، توزیع سود سهام عدالت با موافقت رییس جمهوری از تاریخ 18 دی ماه 1396 آغاز شد و مشمولان در دو مرحله سود سهام خود مربوط به سال مالی 95 را دریافت کردند.

آخرین گروه باقیمانده، کارکنان شاغل در دستگاه های اجرایی، بازنشستگان کشوری و لشگری و تامین اجتماعی بودند که از 28 اسفندماه واریز سود آنها آغاز و هشتم اردیبهشت ماه با این گروه نیز تسویه شد.

سیدجعفر سبحانی مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: تاکنون 35 میلیون و 500 هزار نفر پس از تسویه حساب سود سهام عدالت گروه های مربوط به خود، اقدام به ثبت شماره شبای حساب بانکی کرده اند که پس از تایید شماره شبای آنها تا پایان خردادماه امسال سود خود را دریافت می کنند.

وی گفت: 2 میلیون نفر از مشمولان سهام عدالت متوفی داریم که فرآیند واریز سود به این گروه نیز در حال طی شدن است و تا تیرماه امسال تکلیف این گروه مشخص می شود.

مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی اعلام کرد: تیرماه امسال فصل برگزاری مجامع شرکت ها است و شرکت های حاضر در سبد سهام عدالت باید سود سال مالی سال 1396 را مشخص و به سازمان خصوصی سازی اعلام کنند.

آزادسازی و معاملاتی شدن سهام عدالت یکی دیگر از برنامه های دولت تدبیر و امید به شمار می رود که اجرای آن نیاز به مجوز مراجع ذیصلاح قانونی دارد و زمان و نحوه معاملات سهام عدالت به صورت گسترده به عموم مردم اطلاع رسانی خواهد شد.

براساس اعلام سازمان خصوصی سازی دوره مجاز ثبت نام بازه زمانی 10 ساله 1385 تا 1394 بوده و پس از آن ثبت نام جدیدی انجام نشده است.

همچنین امکان تغییر شماره شبای بانکی توسط مشمولان در صورتی که شماره شبای مشمولی تائید نهایی شده باشد، وجود ندارد مگر این که شماره شبای شخص بنا به دلایلی مسدود شود که در آینده امکان اعلام شماره شبای بانکی توسط این دسته از مشمولان فراهم خواهد شد.


سود سهام عدالت مشمولان متاخر چه زمانی واریز می شود؟

به گزارش پایگاه خبری بورس عدالت(bourseedalat.ir)، واریز سود سهام عدالت بابت عملکرد سال مالی ۱۳۹۵ به مشمولینی که به تازگی و با تاخیر شماره شبای حساب بانکی خود را با موفقیت به سامانه اعلام کرده اند در ۲۱ بانک به صورت تدریجی از روز سه شنبه، ۱۱ اردیبهشت آغاز شد که بر این اساس سود سهام عدالت عملکرد سال مالی ۱۳۹۵ آن‌ها به صورت یکجا به حسابشان واریز و تسویه حساب خواهد شد.

واریز سود سهام عدالتبه گزارش افکارنیوز، بابت عملکرد سال مالی ۱۳۹۵ به مشمولینی که به تازگی و با تاخیر شماره شبای حساب بانکی خود را با موفقیت به سامانه اعلام کرده اند در ۲۱ بانک به صورت تدریجی از روز سه شنبه، ۱۱ اردیبهشت آغاز شد که بر این اساس سود سهام عدالت عملکرد سال مالی ۱۳۹۵ آن‌ها به صورت یکجا به حسابشان واریز و تسویه حساب خواهد شد.

بر این اساس آن دسته از مشمولینی که طی دو ماهه انتهایی سال ۱۳۹۶ و یا در اوایل سال ۱۳۹۷ شماره شبای بانکی خود را به سازمان خصوصی سازی اعلام نموده و اکنون تایید شماره شبا مربوط در سامانه سهام عدالت قابل رویت می‌باشد به تدریج سود خود را دریافت خواهند کرد.

در خصوص آن دسته از مشمولینی که شبا بانکی خود را با تاخیر به سامانه سهام عدالت اعلام نموده لیکن هنوز اقدامات راستی آزمایی و کنترل شبا بانکی آنان از سوی بانک‌های عامل ذیربط در دست اقدام است، پس از این مرحله و متعاقب تایید شبا آنان طی ماه‌های بعد واریز سود به حساب آنان انجام خواهد شد.